Związek Piłki Ręcznej w Polsce zakończył realizację projektu Erasmus+ pt. „Mobilność kadry trenerskiej”, którego celem było wzmocnienie europejskiego wymiaru sportu poprzez międzynarodową współpracę i rozwój kompetencji szkoleniowych. W ramach projektu siedmiu trenerów uczestniczyło w zagranicznych stażach, zdobywając nowe doświadczenia i umiejętności.
Cele i założenia projektu
Projekt miał na celu:
- rozwój europejskiego wymiaru sportu i współpracy międzynarodowej w zakresie mobilności edukacyjnej,
- doskonalenie procesu szkolenia trenerów, nauczycieli oraz kadry zarządzającej,
- podnoszenie poziomu wiedzy personelu sportowego oraz propagowanie aktywnego stylu życia,
- stworzenie możliwości zdobywania wiedzy oraz nabywania i doskonalenia umiejętności w zakresie szkolenia zawodników.
Osiągnięcia i rezultaty
Uczestnicy projektu wzięli udział w programach „job shadowing” (obserwacja pracy innych szkoleniowców) oraz szkoleniach w renomowanych europejskich ośrodkach sportowych. Dzięki temu:
- zdobyli nowe kompetencje trenerskie i dydaktyczne,
- nawiązali współpracę z zagranicznymi organizacjami sportowymi,
- zwiększyli swoją wiedzę na temat nowoczesnych metod treningowych,
- wprowadzili innowacyjne techniki treningowe w swoich drużynach.
Tydzień z selekcjonerem
Pierwszy staż trenerski miał miejsce w norweskim klubie HK Larvik Elit pod okiem selekcjonera reprezentacji Polski kobiet Arne Senstada. Praca szkoleniowa oparta była na periodyzacji taktycznej (treningi piłki ręcznej) i blokowej (przygotowanie siłowe). Treningi charakteryzowały się wysoką intensywnością, dynamiką i dużym zaangażowaniem zawodniczek. Zajęcia zawierały różnorodne gry, elementy sytuacji meczowych oraz indywidualizację procesu. W pracy wykorzystywano nowoczesne narzędzia, w tym system XPS oraz analizę wideo. Trener Senstad prowadził zespół w sposób partnerski, ale zdecydowany, z dużym naciskiem na komunikację i jasne określanie celów. Współpraca ze sztabem była płynna i dobrze zorganizowana, a atmosfera w klubie sprzyjała rozwojowi sportowemu i osobistemu. Staż pozwolił na pogłębienie wiedzy z zakresu planowania treningu, zarządzania zespołem oraz nowoczesnych metod szkoleniowych.
Za kulisami Ligi Mistrzów
Polscy szkoleniowcy gościli także w słoweńskim klubie Krim Mercator Lublana – wielokrotnym uczestniku Ligi Mistrzyń. Gospodarzem stażu był uznany szkoleniowiec Dragan Adžić. Głównym celem wizyty było poznanie nowoczesnych metod pracy na najwyższym poziomie europejskim. Stażyści uczestniczyli w codziennych treningach zespołu seniorskiego, analizach taktycznych i odprawach przedmeczowych. Zajęcia cechowały się dużą intensywnością i dbałością o każdy detal, a mikrocykl treningowy był szczegółowo zaplanowany z myślą o meczach Ligi Mistrzyń. Zawodniczki na co dzień pracowały z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, takich jak XPS, czujniki Polar, platformy dynamometryczne czy fotokomórki. Dużą wagę przykładano do komunikacji, wzajemnej motywacji oraz przygotowania mentalnego, m.in. poprzez elementy rywalizacji i team buildingu. Współpraca sztabu przebiegała bardzo płynnie – każdy trener odpowiadał za wybrane elementy treningu, co świadczyło o wysokim poziomie organizacji pracy. Staż był nie tylko okazją do zdobycia nowych kompetencji, ale także do obserwacji kultury zespołu walczącego w elicie europejskiej piłki ręcznej.
Staż w klubie Krim Lublana pokazał, jak wygląda praca w profesjonalnym środowisku piłki ręcznej na najwyższym europejskim poziomie. Sztab szkoleniowy działa w pełnej synergii – każdy ma jasno określoną rolę, a zaufanie i komunikacja są fundamentem współpracy. Trenerzy indywidualizują obciążenia i ćwiczenia, biorąc pod uwagę potrzeby i możliwości zawodniczek. Duże wrażenie na naszych trenerach zrobiło wielce świadome zarządzanie mikrocyklem i intensywnością treningów, z priorytetem na Ligę Mistrzyń.
W poszukiwaniu sekretu Duńczyków
Trzeci staż z udziałem polskich szkoleniowców odbył się w duńskim Skjern, w jednej z najlepiej zorganizowanych akademii piłki ręcznej w Europie – Skjern Håndbold. Celem wizyty było zapoznanie się z duńskim modelem szkolenia, obserwacja zajęć treningowych oraz wymiana doświadczeń z lokalnymi trenerami. Uczestnicy mieli okazję obserwować wszystkie etapy szkolenia – od najmłodszych grup dziecięcych po drużynę seniorską.
Duńska akademia okazała się przykładem wzorcowej organizacji pracy z młodzieżą. Treningi charakteryzowały się dużym naciskiem na indywidualne podejście do zawodników oraz dbałość o rozwój ich umiejętności technicznych, taktycznych i mentalnych. Zajęcia prowadzone były z dużą dynamiką, kreatywnością i różnorodnością – od gier i zabaw ruchowych dla najmłodszych, przez specjalistyczne ćwiczenia pozycyjne dla starszych grup, aż po zaawansowane rozwiązania taktyczne w drużynach juniorskich i seniorskich.
Szczególną uwagę uczestników zwróciło konsekwentne podejście do kształtowania boiskowej inteligencji, szybkości podejmowania decyzji i współpracy zespołowej. Co istotne, w Skjern priorytetem nie jest wynik sportowy, ale proces szkoleniowy – akceptowane są błędy techniczne, jeśli wynikają one z odwagi w podejmowaniu decyzji i gry na pełnej intensywności.
Nasi trenerzy mogli zaobserwować pracę całego sztabu szkoleniowego, a także uczestniczyć w analizach wideo, odprawach oraz codziennych omówieniach jednostek treningowych. Staż był również okazją do prowadzenia rozmów indywidualnych z duńskimi trenerami oraz wymiany doświadczeń w obszarze organizacji pracy akademii, planowania mikrocykli czy pracy z talentami.
Uczestnicy jednogłośnie ocenili udział w stażu jako niezwykle inspirujący i wartościowy. Pozyskane informacje i obserwacje mają zostać wdrożone w codziennej pracy szkoleniowej, która będzie z korzyścią dla polskiego systemu szkolenia młodych piłkarzy ręcznych.
Z technologią za pan brat
Uczestnicy programu Erasmus+ zauważyli, że we wszystkich odwiedzonych miejscach na co dzień wykorzystuje się nowoczesne technologie – XPS, czujniki, fotokomórki czy platformy pomiarowe – co ułatwia precyzyjne monitorowanie obciążeń. Trener główny charakteryzuje się spokojnym, wspierającym stylem prowadzenia zespołu, co buduje atmosferę zaufania i wzajemnego szacunku. Dużą wagę przywiązuje się także do analizy wideo i przygotowania mentalnego zawodniczek.
Całość procesu jest przemyślana, spójna i podporządkowana osiąganiu wysokich celów sportowych. Była to niezwykle cenna okazja do poszerzenia wiedzy, wymiany doświadczeń i obserwacji nowoczesnych metod pracy, które z powodzeniem można adaptować w codziennej praktyce szkoleniowej.
Wizyta nad Balatonem
Ostatni staż, który odbył się w węgierskim National Academy of Handball NEKA, pozwolił na zapoznanie się z funkcjonowaniem jednej z najlepiej zorganizowanych akademii piłki ręcznej w Europie. Obserwacja treningów drużyn młodzieżowych oraz pierwszego zespołu umożliwiła zdobycie szerokiego wglądu w cały system szkoleniowy – od kategorii U16 po poziom seniorski.
Akademia realizuje długofalowy model rozwoju zawodnika, z jasno określonymi etapami i planami treningowymi. Duży nacisk kładzie się nie tylko na rozwój sportowy, ale także mentalny i społeczny. Dzięki wizycie można było poznać nowe sposoby planowania cykli treningowych oraz skutecznej komunikacji z zespołem.
Zwrócono również uwagę na istotną rolę wartości wychowawczych, które są integralną częścią procesu szkoleniowego w NEKA. Doświadczenie to przyczyniło się do poszerzenia wiedzy w zakresie metodyki treningowej oraz pracy z młodzieżą, co ma bezpośrednie przełożenie na jakość pracy w macierzystej organizacji.

Związek Piłki Ręcznej w Polsce dziękuje wszystkim uczestnikom i partnerom za zaangażowanie i profesjonalizm w realizacji projektu Erasmus+